Odejście pracownika jest trudnym momentem nie tylko dla niego, ale często przede wszystkim dla firmy. W takiej sytuacji najważniejsze to uspokoić emocje i zadbać o przyjazną atmosferę rozstania. Temu służy exit interview – rozmowa na zakończenie współpracy, coraz chętniej podejmowana przez polskich szefów.

systemochronyzdrowia.plExit interview przeprowadza się głównie z osobami, które same zdecydowały się na opuszczenie przedsiębiorstwa. W trakcie tej bezpośredniej rozmowy pracownik jest pytany o powody odejścia. Pracodawca może też poprosić o wskazanie, co musiałoby zostać wcześniej zmienione, aby odchodząca osoba pozostała na stanowisku. Niewątpliwie szef przez zainteresowanie wykazywane w rozmowie kończącej współpracę zyskuje w oczach pracownika. Z drugiej strony otrzymuje informacje o zmianach, które warto wprowadzić, żeby w przyszłości móc zatrzymywać utalentowanych ludzi w firmie.

Pracownik w czasie exit interview powinien mieć się na baczności i odpowiadać na pytania z ostrożnością, tak aby nie palić za sobą mostów. „Pamiętajmy, że rynek jest zbudowany na sieci kontaktów i nie mamy pewności, czy za parę lat nie spotkamy się ponownie z byłym pracodawcą. Dlatego trzeba opanować emocje i rozstać się w przyjaznej atmosferze” – wyjaśnia w wywiadzie z serwisem infoWire.pl Katarzyna Kocoń z agencji pracy tymczasowej i doradztwa personalnego Randstad.

Rozmowa na zakończenie współpracy jest wartościowa i przekonuje się o tym coraz więcej szefów w Polsce. „Pracodawcy powinni zwracać uwagę na sposób żegnania się z podwładnymi, ponieważ buduje to wizerunek firmy. Exit interview pozwala także poznać sytuację, w jakiej się ona znajduje, i wyciągnąć z tego wnioski, dzięki czemu można zatrzymać swoją kadrę i jeszcze skuteczniej ją doceniać” – podkreśla ekspertka.

Newsletter